zondag 15 augustus 2010

In gesprek met Marieke Vromans en Martin Bruining, twee ontwerpers die samenwerken onder de naam Buro Buurvrouw.

De keuze voor deze naam geeft al aan dat ze midden in de wereld willen staan, tussen de mensen. 'Wij zijn een bureau dat heel 'gewoon' ontwerpt, maar wel met meerdere lagen en vaak met een knipoog.' Zij nemen deel aan ArtBorne, het Scarabee project tijdens de Airborne Wandeltocht op 4 september 2010. Dat vormt de aanleiding voor een interview in hun werkplaats in Arnhem: een kijkje achter de schermen.


Marieke studeerde Tuin- en Landschapsarchitectuur aan Hogeschool Van Hall-Larenstein, Velp (1999-2004). Na haar studie voelde zij de behoefte om haar kennis uit te breiden in de richting van grafische vormgeving en koos voor de opleiding tot grafisch ontwerper aan de kunstacademie in Utrecht (2005-2009).
Martin deed Bos- en Natuurbeheer bij ‘ Helicon’ (1999-2002), maar ontdekte tijdens zijn studie dat ontwerpen hem het meest interesseerde en koos daarom na zijn afstuderen ook voor de HKU waar hij de afdeling grafisch (2002-2008) volgde.
In hun 'Larensteintijd' waren beiden actief in Arboricultura, de levendige studentenvereniging van Larenstein en Helicon, dat een actief platform bood. Hieruit groeide een sociaal netwerk dat ook nu nog een belangrijke basis is voor hun vele contacten. 


September 2008 vroeg Arboricultura hun medewerking aan het project 'Van Melksalon tot Veilinghuis', om het concept en de vormgeving van het boek te verzorgen dat ter ere van het 100 jarige bestaan van de studentenverenig (1908-2008) te verzorgen. De samenwerking verliep erg goed en hieruit ontstond het idee om samen Buro Buurvrouw te beginnen. 'De start vroeg om actieve werving en hard werken. Wij schreven op een heleboel opdrachten en prijsvragen in. Het was ook telkens weer een test om te zien hoe anderen op ons werk reageren.' Een aantal plannen werd gehonoreerd maar er waren ook projecten die de eindstreep niet haalden. Het bedenken en onderzoeken van realisatiemogelijkheden vergrootte hun ervaring en hun arsenaal aan ideeën.
Het eerste geslaagde project was 'Repair Manifesto' voor Platform 21 in Amsterdam. Daarop volgden andere projecten, zoals project De Waslijn voor de wijk Sint Maarten in Arnhem; De Zilvermeeuw, ontwerp voor het opknappen van een Amsterdams metrostel; Bloemenweiden + Stadsruïnes; Parkpromotie Amstelveen; 93 Dinsdagen, een locatiespecifiek monument in Nieuwerschans; Pleinverandering in Oldenzaal; Synchronic Spaces in Nijmegen; Boomhuis, onderdeel Tussenruimte in Presikhaaf; Het Waterwin-muziek-installatie project voor Oerol en de aankleding van een deel van de Stadsschouwburg in het kader van het Boekenbal 2010, samen met een team van twaalf kunstenaars.

'De vraag van Scarabee voor ArtBorne sprak ons aan door de combinatie van Kunst en Landschap. We kennen de plekken en de verhalen van dit gebied. Voor ons is het de uitdaging een oplossing te vinden voor het eigenlijk letterlijk en figuurlijk 'omzetten' van een beladen plek in iets dat maakt dat mensen de omgeving op een andere manier ervaren. Geen 'zware' kunst want wandelaars komen om te lopen, maar een werk dat op een poëtische manier communiceert met het publiek. Belangrijk daarbij was dat Scarabee het experiment wil aangaan.'

'Wij ontwerpen 'locatie specifiek' en het is daarom belangrijk om op de plek zelf te kunnen voelen en analyseren wat het probleem, de bedreiging of de mogelijkheden zijn. In een gesprek met de opdrachtgever horen we de vraag en vervolgens bekijken of onderzoeken we de plek op aanknopingspunten. Soms ontstaat een idee al meteen maar ook vaak tijdens het onderzoek. Het moeilijkste is de uitwerking, doordat je steeds andere problemen moet oplossen binnen het budget moet je hiermee creatief mee omgaan. Hierbij schakelen we ook specialisten in. Hierdoor hebben we inmiddels een aardig netwerk met specialisten en breidt onze productkennis steeds verder uit. De wijze van uitvoeren is afhankelijk van het project: bij het metroproject bijvoorbeeld, hebben we digitale bestanden aangeleverd, maar het project Boomhuis hebben we bijvoorbeeld helemaal zelf gebouwd.'





Op de vraag wie hen inspireert noemen ze de projecten van SleM (Stichting voor Landschap en Meer) inspirerend. Zij willen met hun experimenten 'iets met mensen doen' en hun projecten zijn indrukwekkend en poëtisch. Atelier van Lieshout vinden zij een geweldig initiatief. Ook andere kunstenaars zoals John Körmeling en Hundertwasser bijvoorbeeld, zijn inspirerend.

Hoewel er veel overeenkomsten in visie en voorkeur te vinden zijn tussen de beide ontwerpers, blijken er toch ook verschillen: Martin trekt in zijn vakanties graag naar zijn favoriete landschap in Oost-Europa met vriendelijke mensen en de voornamelijk kleinschalig gebleven landbouw en veeteelt, terwijl Marieke van de Biesbosch houdt waar ze vroeger met de tjalk van haar ouders voer en zich nog steeds laat verrassen door een landschap dat je al varend zo anders ervaart dan reizend over land. In hun favoriete landschappen zullen zij elkaar waarschijnlijk niet direct tegenkomen.


Voor meer informatie over de projecten van Buro Buurvrouw:  http://www.burobuurvrouw.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten